30 oktober + 2 november: Inzameling levensmiddelen voor de Voedselbank. 30 oktober + 2 november: Inzameling levensmiddelen voor de Voedselbank.
De Voedselbank Alphen en Omstreken voorziet elke week ongeveer 220 gezinnen in Alphen a/d Rijn van levensmiddelen; gezinnen die van  een minimum inkomen moeten rondkomen. Daar horen ook asielzoekers bij.
De Stichting Voedselbank Alphen a/d Rijn en Omstreken is een lokale voedselbank die zich volledig conformeert aan de richtlijnen van de landelijke vereniging Voedselbanken Nederland. Een organisatie met als doelstelling iets te doen aan verspilling van voedsel en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de bestrijding van armoede.
Het is een organisatie die volledig draait op vrijwilligers. Ze streeft ernaar om mensen te helpen die (tijdelijk) niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.
De Voedselbank benadert leveranciers van voedingsmiddelen en zamelt bij hen producten in, waarvan de kwaliteit nog steeds goed is, maar die om bepaalde redenen niet meer verkocht kunnen worden.
Verder ontvangt ze producten van de plaatselijke middenstand en zamelt voedsel en verzorgende producten in via tal van acties. Daarnaast ontvangt de Voedselbank producten vanuit initiatieven door kerken, serviceclubs en onder de bevolking.
Van deze goederen worden vervolgens pakketten gemaakt die wekelijks worden uitgedeeld aan particuliere huishoudens die het om één of andere reden financieel niet kunnen redden.

In de week van dankstond voor gewas en arbeid willen we als Diaconie, net als vorig jaar, met een speciale actie deze Voedselbank steunen. Niet via een collecte, maar door zelf iets te doen, namelijk door u te vragen allerlei voedselproducten te kopen en die naar de kerk mee te nemen. Inleveren kan voor aanvang van de kerkdienst op zondag 30 oktober en woensdag 2 november (Dankstond). Diakenen staan klaar om uw boodschappen in ontvangst te nemen.

Hieronder treft u een boodschappenlijstje aan van geschikte producten. Houdbaarheid is belangrijk. Hoe langer houdbaar, hoe beter. De artikelen worden gebruikt om de gebruikelijke pakketten aan te vullen en dan is het fijn als dat in de tijd gespreid kan worden.

Boodschappenlijstje voor de voedselbank:

blikken conserven, ragout, vis
broodbeleg, zoals jam, appelstroop, pindakaas, chocoladepasta en hagelslag
rijst, spaghetti, macaroni, pastasaus, mix voor spaghetti/macaroni
koffie, chocolademelk, blikken limonade
verzorgende producten, zoals: toiletpapier, shampoo, tandpasta, douchegel
schoonmaakmiddelen, zoals allesreiniger

We hopen dat deze inzameling opnieuw een succes mag worden.
U kunt alle informatie ook nalezen op de site van Voedselbank Alphen a/d Rijn.
De Diaconie

Witte Donderdag, viering Heilig Avondmaal