500 jaar Reformatie: Een jaar lang herdenken en vieren 500 jaar Reformatie: Een jaar lang herdenken en vieren
Op 31 oktober begint in de Oude Lutherse Kerk in Amsterdam het jubileumjaar waarin de Protestantse Kerk herdenkt en viert dat 500 jaar geleden de Reformatie begon.
De Reformatie is, zoals de meesten wel zullen weten, een 16e-eeuwse beweging die ontstond na heftige kritiek op de door de paus geleide kerk van Rome.
Een korte geschiedenis:
Martin Luther, in 1483 geboren in het Duitse Eisleben in een boeren- en mijnwerkersfamilie, ontwikkelde zich, na zijn opleiding Theologie en benoeming tot hoogleraar in de moraaltheologie, tot de belangrijkste leider van de Reformatie. Zijn publicatie van 95 academische stellingen tegen de handel in aflaten, wordt gezien als het symbolische begin van het protestantisme. Luther streefde daarbij naar een kerk die stond voor goede pastorale zorg, een behoefte aan betere theologie en een verlangen naar bijbelse vroomheid. Zijn volgelingen werden in 1529 protestanten genoemd.
 Er klonken nog meer reformatorische protesten, maar uiteindelijk hadden ze allemaal hetzelfde  uitgangspunt, namelijk  dat ze het  gezag van de paus  verwierpen en  de bijbel als
basis van het geloof zagen. Veel zaken binnen het traditionele geloof en de middeleeuwse geloofspraktijk, zoals bedevaarten, aflaten, celibaat, de heiligenverering, monnikendom, het verschil tussen priesters en leken en het aantal van 7 sacramenten, werden afgekeurd. Kortom, het godsdienstige leven werd totaal op z’n kop gezet. De christen kreeg het recht om de godsdienst zelfstandig te beoordelen door eigen bestudering van de bijbel!
In het komende jaar zal de herdenking van de Reformatie op verschillende manieren binnen de Protestantse Kerk in Nederland centraal staan, in kerkdiensten en geloofsgesprekken.

datum en tijdstip 28-07-2024 om 09:30

datum en tijdstip 04-08-2024 om 09:30

datum en tijdstip 11-08-2024 om 09:30

Gereformeerdekerkaarlanderveen.nl wordt gehost door Protestantsekerk.net, een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V. - Copyright 2014-2024 Gereformeerde Kerk Aarlanderveen